Verkopen op marktplaatsen. Je kunt er niet meer omheen. Marktplaatsen zouden ’the next big thing’ zijn. Het aanstaande entree van Amazon in Nederland houdt de gemoederen al even bezig, en via bol.com verkopen al tienduizenden winkeliers hun voorraad. Maar is dit een slimme keus? Levert het echt geld op? Of graaf je je eigen graf? Tijd om dieper te kijken naar verkopen op bol.com.

Iedereen kan verkopen via bol.com. Zelfs zonder webwinkel/website kan je via bol.com producten aanbieden. Er is alleen een kvk-nummer nodig. Zodra je bent aangemeld kan je producten toevoegen. Staat een product nog niet op bol.com? Dan moet je zelf teksten, foto’s, voorwaarden en prijzen toevoegen. Staat het product er al? Dan hoef je eigenlijk alleen jouw prijs en levertijd door te geven. In dat geval heb je jouw product in een paar seconden toegevoegd en kan het verkopen beginnen.

Wanneer je de enige verkoper bent van een bepaald product ben je spekkoper. Bol.com is dan een extra kanaal waarmee je zelf jouw marge bepaalt. Maar realistisch is dit helaas niet. Er is namelijk altijd concurrentie. Vandaag misschien niet, morgen wel. Misschien wordt bol.com zelf wel je grootste concurrent… Hierover later meer.

Kosten

Bol.com rekent een commissie op basis van de productgroep. Rond de 10 tot 15 procent is heel normaal. Hoewel ze vorige maand nog een verlaging aankondigden. Ze voelen de hete adem van Amazon kennelijk.
Verder eist bol.com dat je gratis verzendt, dus je toont prijzen inclusief verzendkosten. De commissie wordt dus ook over de verzendkosten gerekend. Als laatste moeten klanten gratis kunnen retourneren. Hier betaalt bol.com overigens een deel aan mee, maar een retour van een klant kost je toch nog 2 euro. En alvast een tipje van de sluier: het aantal retouren via bol.com ligt hoog. Heel hoog.

Prijsspel

De beleving interesseert bol.com helemaal niets. Hoe je met klanten communiceert, of je producten inpakt, of je een leuk presentje meegeeft en of het product bijvoorbeeld lang genoeg houdbaar is idem. Het draait om de prijs. Ben je de goedkoopste? Pas dan word je in het ‘koopblok’ getoond. Ben je 5 cent duurder dan je concurrent? Dan is bol.com eigenlijk al niet meer interessant. Hiermee is het startsein gegeven voor de ‘race to the bottom’.

Koopblok bol.com

Performance

Ook jouw performance wordt bijgehouden. En met performance bedoelt bol.com levertijd. Lever je te laat? Dan krijg je strafpunten. Lever je vaker te laat? Dan kan bol.com je straffen door jouw producten uit het koopblok te halen. Heeft PostNL of DHL last van een storing? Pech! Is het in december druk bij de pakketdiensten? Pech! Bol.com straft onverbiddelijk. En je begrijp het al, als je bij bol.com direct (niet-partner) bestelt, heeft bol.com natuurlijk ook last van diezelfde storing of drukte…

Performance bol.com

Bol.com kan de performance doormeten doordat je verplicht bent track&trace gegevens in te vullen van een bestelling.

Retouren

Bol.com belooft de klant gratis retourzending. Dit klinkt heel nobel (voor het milieu overigens wat minder) maar levert in de praktijk lange discussies op. Een klant die z’n product gebruikt heeft en het vervolgens besluit terug te zenden, wordt door bol.com geen strobreed in de weg gelegd. Als verkoper zit jij echter met het probleem. Ga je de discussie met de klant aan? Of schrijf je het product af en neem je het verlies? Dat laatste is natuurlijk het makkelijkst, totdat blijkt dat het aantal retouren zomaar eens 5 keer hoger dan op je reguliere shop kan uitkomen. Behalve het product ben je dus ook de retourkosten kwijt.

Gratis retourneren is een drama voor veel webwinkels. Het blijkt steeds vaker dat retouren onverkoopbaar zijn en gewoonweg weggegooid worden. Behalve de economische impact is ook het milieu hier natuurlijk niet bij gebaat. Bovendien lokt het misbruik uit.

Concurrentie

In theorie kan je als enige verkoper opereren en profiteren van het enorme bereik van bol.com. Realistisch is dit niet. Maak jij zelf een product (bijvoorbeeld sieraden)? Dan kan bol.com enorm interessant zijn. Het nadeel is dan vaak wel dat niemand je kent en dus niemand zoekt op je product of merk.

De meeste webwinkels kennen forse concurrentie. Op bol.com is dit niet anders. Maar gezonde concurrentie is prima. Ongezond wordt het echter wanneer bol.com ziet (en ze zien alles!) dat je veel verkoopt van een bepaald product. Een koud kunstje voor bol.com om het product daarna zelf te gaan voeren. Bol.com kaapt jouw hardlopers om ze zelf te gaan aanbieden. En je begrijpt het al, het koopblok wordt dan even aangepast zodat bol.com zelf – ondanks eventuele hoge prijs – als eerste wordt getoond. Soms zelfs nog exclusief verzendkosten!

Grote merken

Grote spelers negeren bol.com en Amazon over het algemeen. Nike trok zich al terug van Amazon en je begrijpt dat Mediamarkt of Coolblue hun producten niet op bol.com gaan aanbieden. Dit is niet zonder reden. Bol.com minimaliseert marges en houdt klantdata zelf. Als merk bouw je niets op. Klantcontact en branding is niet mogelijk. Je kunt geen nieuwsbrief naar een klant sturen. En een flyer toevoegen aan de bestelling is door bol.com verboden.

Data

Hierboven werd het al kort aangestipt, maar de data die Bol.com genereert met jouw verkopen zijn ongekend waardevol. Ten eerste verdwijnen e-mailadressen van klanten in de bol.com database, voor jou als verkoper blijven e-mailadressen onbekend. Vergeet de maandelijkse nieuwsbrief dus maar.
Bovendien weet Bol.com wat je verkoopt, voor hoeveel en welke aantallen. Dit is normaal gesproken die meest concurrentiegevoelige informatie van een bedrijf, en nu deel je dit gewoon.
Als laatste vul jij bol.com met content. En helemaal gratis. Maak jij serieuze productfoto’s en gaat een concurrent jouw product ook verkopen? Die foto’s worden dan net zo makkelijk door je concurrent gebruikt.

Maar data is de echte killer. Bol.com weet veel meer van jouw handel dan je denkt. Er zijn legio voorbeelden van producten die door een partner werden aangeboden en zo hard liepen dat bol.com het product zelf ook is gaan aanbieden. Je kunt door te verkopen op bol.com nieuwe concurrentie creëren! Bol.com kan er hardcoded voor zorgen dat producten uit eigen voorraad in het koopblok verschijnen.

Verkopen op Bol.com (en Amazon) kent alleen verliezers, zeker op lange termijn. Het is een absolute ‘race to the bottom’.

Laatste update: 20-02-2020

Doe mee met de conversatie

82 reacties

  1. Ook hier zeer slechte ervaringen. Eerst verkochten we daarna niet meer. Zet te denken… Bol.com is inderdaad bezig om data te genereren om het product vervolgens zelf op te nemen. Waardeloos natuurlijk en korte termijn visie. Maar voor ons dus geen bol.com meer.

    1. Drama! Ik heb sinds een maand een verkoopaccount. Tot mijn verbazing worden er totaal andere producten onder mijn naam geplaatst dan de producten die ik heb geplaatst. Telefoontjes naar de klantenservice leveren niets op. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en men stelt dat je zelf contact moet opnemen met de partij van het andere product. Er zou dan zgn door iemand mijn merknaam gebruikt worden. Hetgeen totale onzin is. Bol.com…waardeloos!

  2. Haha. Wat dacht je dan? Bol.com verliest er niet aan. Die zorgen wel dat ze geld verdienen. Makkelijk zat, kleine webwinkels die verzenden, voorraad bijhouden, content schrijven en nog lekker afdragen ook. Je moet wel gek zijn om via bol.com te verkopen!

    1. Ik verkoop Er al jaren en heb nergens problemen mee. Alles onder eigen merk en leuk die extra omzet.
      Als je de 300e bent met bv beddengoed ja dan is je marge verrot en dat kan je bedenken voordat je begint?

      Lvb helemaal geweldig

    2. Mijn producten worden er zomaar ineens afgehaald…
      Klopt iets niet BOL.COM

  3. Tot voor 2 jaar geleden ging het eigenlijk wel goed maar sinds invoering gratis retour en helemaal nadat marktconfirme prijsbepaling systeem wat bol eenzijdig door de strot van de externe verkopers heeft geduwd is de klad er goed in gekomen
    Meer dan 6000 artikelen niet meer verkoopbaar gewoon omdat de vaste fee en de percentage fee bij elkaar zo hoog zijn dat de verkoop artikelen op bol niet meer een marktconfirme prijs kan genereren. Alleen diegene die bereid zijn om al hun marge in te leveren draaien omzet maar dus nauwelijks tot geen winst en zodra er retouren komen afhankelijk van je niche bij ons ongeveer 10 a 15 % dat was voor de invoering van gratis retour nog geen 2 %. Voor kleding is dat al snel 50% van totaal en dan slaat de balans al heel snel negatief om.
    Dat je snel verkoopt via bol dat is een feit maar wat je overhoud aan bol is sind de laatste 2 jaar sterk veranderd Ook het soort klanten die je krijgt via bol is niet voor iedereen de geschikte klant.
    Als je een klein kind niet opvoed en overal zijn zin in geeft worden het vaak verwende etters. Dat zit nu eenmaal in de genen van de mens. Zelf heb ik liever een klant die kwaliteit en service belangrijker vind dan 1 eurocent goedkoper bij een ander. En dat je retouren grotendeels op jouw kosten terug krijgt om die reden dat is helaas wel zeker. Mocht je omzet zonder winstoogmerk nodig hebben is het nog steeds een uitstekend verkoopmiddel Als je verwacht dat je bol klanten dan ook via toegevoegde marketing binnen haalt dan moet ik je teleurstellen want 1 ding moet ik toegeven, bol klanten zijn ook trouwe bol klanten die na bestelling niets met de externe verkoper, dan wel zo snel mogelijk leveren, te maken willen hebben.

  4. Eigenlijk werkt verkopen op bol.com gewoon niet. Hooguit als je de enige aanbieder van een product bent. Zo niet, dan graag je je eigen graf.
    Wij zijn er mee gestopt. Slechte service, onkundig personeel en klanten die het onderste uit de kan halen. Een product van 5 euro retour sturen om de kwaliteit niet bevalt…

    1. Bol.com praat me er niet van, klanten hebben nog niet eens besteld en weten al dat het binnen 30 dagen retoure kan, we hebben het 3 maand geprobeerd maar snel weer mee gestopt ivm veel retoure en gezeur, en vooral slechte marges
      Gelukkig hebben we bol.com niet nodig, maar als het goed werkt is het leuk er bij
      Wij niet meer

  5. Klopt helemaal, Wel kun je bol.com gebruiken vaar naamsbekendheid en vervolgens op je eigen knaalveekopen of investeer je gwn in adwerts werkt gegarandeerd met de juiste marketings strategie.

  6. Bol is hopeloos en keihard.

    Bol kan natuurlijk bij iedereen in de keuken kijken mbt cijfers en de best sellers eruit pikken om die vervolgens zelf te gaan verkopen, en dat gebeurd dus ook. Strikt genomen is Bol een 1 op 1 copy van Amazon en die is er ook niet slechter op geworden.

    Je wordt aan alle kanten onder druk gezet, om in de buy box of koopblok te komen moet vooral je prijs en levertijd goed zijn, lees de goedkoopste en snelste levering hebben, heb je die dan delf je het onderspit tegen verkopers die hun voorraad bij Bol hebben liggen (fulfilment), want die gaan voor, verkoopt Bol toevallig ook het product dan gaat Bol zelf altijd voor zelfs als Bol duurder is.

    Dan nog we nog dynamic pricing of re-pricer (algoritme software) die je dmv een derde partij kan koppelen aan je Bol account zodat je altijd onder de prijs van de concurrent kan gaan zitten, volledig automatisch … resultaat dat grothandel jongens -die altijd betere prijzen hebben- alle best sellers uploaden bij Bol, kost weinig moeite en iedereen eruit drukken.

    Dan zijn je retouren 3 a 4 x zo hoog als in je eigen web shop want Bol hanteert een soepel retour beleid -met jou spullen- en als er een geschil is tussen klant en zakelijke verkoper staat Bol op als scheidsrechter want jou bedrijfsvoering/strategie mag natuurlijk niet tegen te belangen in gaan van Bol, strategie van Bol is: bestel maar raak en stuur maar zoveel terug als je wil, Bol komt onder de streep dan toch wel uit op termijn ….. als de zakelijke verkoper het niet eens is met Bol dan is het slikken of stikken, account wordt zonder pardon gesloten.

    De klantenservice is een regelrecht drama en die treed op tussen klant en zakelijke verkoper, de partner service is goed zolang men hun zin krijgen.

    Bol overtreed ook best wel wat juridische zaken en regels maar dat schijnt blijkbaar te kunnen.

    Ik verbaas me altijd dat je met zulke gigantische mooie cijfers -vanuit commercieel oogpunt- dan toch een naar bedrijf neerzet terwijl de middelen er zijn om er iets moois van te maken.

    Voor mij geen Bol meer

  7. Wij zouden heel graag een forum hebben voor externe verkopers. Een plek om informatie uit te wisselen. Dan is er misschien ene kleine kans dat BOL de externe verkopers met wat meer empathie en respect gaat behandelen.

      1. Jammer, dat mensen om een platform vragen en er dan geen gebruik van maken.

  8. Wij verkopen ook via Bol.com en snel en inderdaad een heel hoog retour percentage. En de klanten van Bol.com retourneren niet heel netjes!!

    Een artikel niet compleet of zo belabberd retourneren dat het stuk terug komt is vaak aan de orde, wij schrikken zelfs als het wel goed gaat…
    De meeste klanten van Bol.com hebben die mentaliteit dat alles gratis is, verzenden en retourneren.
    Oftewel hiermee maakt Bol.com, maar ook CoolBlue, Wehkamp en al die andere grote jongens de markt kapot.
    PostNL, DHL, DPD of welk bedrijf je ook gebruikt zegt ook niet tegen jou dat je hun dienst gratis mag gebruiken!

    Ook via een importeur, waar ik persoonlijk heb geklaagd over Bol.com was geheel niet blij met Bol.com
    Het zelfde artikel had Bol.com zelf ook in de verkoop maar zo extreem laag dat wij er niets mee konden.
    Bol.com deed inkoop + 1 euro en btw, wat betekende dat in plaats van bijna 30 euro advies de prijs net geen 20 was.
    Helaas kon de importeur niets doen want ja, iedereen mag zijn eigen prijzen bedenken…

    Daar naast blokkeert Bol.com inderdaad vaak een artikel als deze volgens hun niet markt conform is en dwingt je dan tot extreem lage prijzen, zo laag dat je vaak tot of onder de inkoop moet gaan zitten.

    Of alles echt mag volgens de wet?
    Geen idee maar wellicht dat de politiek hier iets meer aan had of nog kan doen.

    Het is natuurlijk niet alleen Bol.com die de markt kapot maakt.
    Denk ook aan de Action waarvan enige importeurs ook niet vrolijk van worden wanneer hun artikelen extreem laag in de schappen worden gevonden.

    Daar naast heb je ook een self destruction beleid bij sommige A merken die dan beweren dat ze alleen met pro bedrijven willen werken zoals Bol.com omdat er anders teveel wordt gestunt met de prijzen…

    En als laatste de consument, het grootste gedeelte hiervan heeft niet het vermogen (gehad of meer) om te denken aan kosten en milieu.
    Nee, lekker gratis verzenden en retourneren, want dat kan!

    Je moet inderdaad goed nadenken over verkopen bij Bol.com of liever gezegd : Je moet goed nadenken om Bol.com op jouw kosten nog groter te maken.

  9. Ook wij zijn vandaag gestopt met verkopen op Bol.com. Wij verkochten maandelijks ongeveer voor 15.000,- maar dat leverde uiteindelijk geen winst op maar verlies. Ook annuleert Bol.com automatisch de orders die te laat worden geleverd. Maar ondertussen hebben wij al een pakketje van 500,- opgestuurd. Klant krijgt geld terug maar ontvangt ook het product en wij zijn nergens van op de hoogte.

    Zoals hier ook wordt vermeld klanten hebben te veel rechten, zoals terugsturen binnen 30 dagen maar ook terug sturen met gebruikssporen. Ik heb een keer een autoradio van 500,- moeten terugbetalen die ik niet meer kon doorverkopen, als ik het niet terugbetaal dan doet Bol.com dat toch.

    Ik raad het sowieso niemand aan tenzij je geen eigen webwinkel hebt en hele goedkope producten verkoopt.

  10. Wij zijn ook alweer gestopt met bol. Wat een zooitje.
    Gebruikte spullen retour krijgen met een kulverhaal dat ze niet zouden werken. Veel vragen, weinig marge en idiote retourvoorwaarden.

    1. Bol.com zijn grote ratten ! Wij hadden een goedlopend product voor 49,99 op bol staan , op een gegeven moment zijn wij gewoon kwakkeloos overgenomen en heeft een of ander bedrijf ( wat alleen op bol zit ) de prijs veranderd naar 35 euro. Natuurlijk is dit gewoon door bol.com gebeurd en hebben ze gewoon onze content overgenomen en voor 15 euro goedkoper er op gezet. Dit kan gebeuren als je een product hebt waar geen merk van is geregistreerd , of als je geen geldig EAN nummer hebt. Voor start ups kan het interessant zijn om zo een bepaalde omzet te creëren maar kijk op een gegeven moment ook naar andere opties , zoals amazon of uiteindelijk een webwinkel op shopify of woocommerce. Bol wacht letterlijk tot jij een product hebt die goed verkoopt en later halen hun daar de winst uit voor een veel lagere prijs , dit komt omdat hun veel goedkoper inkopen en doordat hun natuurlijk geen comissie betalen. Dit doet bol natuurlijk ‘ niet zelf ‘ maar laten andere bedrijven daar op inspringen. Wij zijn het vertrouwen in bol.com totaal verloren en wij gaan daarom nu andere opties bekijken , weet waar je aan begint en wat er kan gebeuren. Ze spelen een heel vies spelletje !!

  11. Sinds een tijdje verkoop ik als particulier ook op Bol.com. Het grootste nadeel is dat verwacht wordt dat je het product na een bestelling eergisteren opstuurt (bij wijze van spreken) maar je centjes krijg je pas als Bol.com betaald wordt. En als je de koper gekozen heeft voor “Achteraf betalen” duurt het dus erg lang. Wat ik echt compleet krankzinnig vind is dat Bol.com je als verkoper vaak dwingt om een verkoopprijs te vragen waarbij je GELD MOET TOELEGGEN om het product te verkopen. Weggooien is goedkoper!!! Echt bizar.

    1. Ik heb een vraag ik verkoop ook maar ik moet nu zelf betalen voor de spullen die ik heb verzonden?In plaats dat ik 40 euro vang moet ik nu zelf uit eigen zak gaan betalen?kijk het zijn maar dvd’s en boeken maar toch… ik moet wel zelf verpakking materiaal en alles aanschaffen.

  12. Note: Wat de meeste verkopers via bol.com niet weten is dat je over de bruto verkoopprijs ook de btw moet afdragen. In de rekenmodule van bol.com lijkt dat je na afdracht van bemiddelingskosten en inkoop enigzins wat overhoud maar er wordt niks gezegd over de te betalen btw. Alles is inclusief btw zodat beginnende verkopers er extreem lage prijzen hanteren. De verkopers komen en gaan want ze komen hierdoor achteraf in de problemen en maken achteraf verlies. Bol.com wil hier niks over horen en vindt de situatie prima zo waarschijnlijk. Jammer hoeft toch niet zo te gaan als je je partners eerst eerlijk en goed informeert.

    1. Onze ervaring met Bol.com is helaas niet best. Aanvankelijk lijkt het heel leuk, maar door de fees is het bijna niet mogelijk om winst te maken op producten met een wat lagere prijs.

      Bol klantenservice is totaal niet vriendelijk voor externe verkopers, en precies zoals hier meer beschreven is gaat bol met de artikelen die wel enigszins lopen zelf verkopen waardoor je als externe verkoper niet meer van de betreffende artikelen af komt.

      Ik kan ieder bedrijf afraden via bol.com te verkopen. De enige methode om dit nog enigszins commercieel interessant te maken is door het toevoegen van bergen reclamemateriaal aan de orders zodat klanten van bol je naam te zien krijgen en hopelijk eens bij de webshop van de externe verkoper gaan kijken. Officieel mag het niet van bol.com, maar wij hebben dat verbod genegeerd gezien we absurde fees moeten afdragen, met een tamelijk groot succes van klanten die zijn overgestapt naar onze eigen webshop.

  13. Wij zijn geschrokken van wat ons overkomen is.
    Bol heeft zijn performanceteam niet in de hand. De zogenaamde productspecialisten kennen de door BOL opgestelde regels niet. De productspecialist presteert het om artikelen te kopiëren om deze vervolgens als BOl artikel te verkopen onder een eigen ean nummer. Men geeft aan dat het toeval is. Gek dat dat toeval over een aantal honderd artikelen gaat. Dat niemand ! dit verkoopt, want de artikelen zijn door ons samengesteld. Toevallig zijn het goed verkopende artikelen. Weinig retouren en unieke content. Dit verzin je niet.
    Het wordt tijd voor betere verkopers bescherming.

  14. Ik verkoop al best lang op bol en maak ook best wel wat winst.
    Echter is bol nu zo arrogant geworden dat ze denken dat ze je mogen maken en breken.
    Als je volgens bol’s kromme regels niet voldoet aan levertijden, aantal retouren of annuleringen etc
    kunnen ze je zonder meer uit de lucht halen met als gevolg dat van de ene op de andere dag je omzet halveert. De metingen die ze daarbij doen zijn ook aantoonbaar onjuist, wat het nog frustrerender maakt.
    Ze kunnen dit ook zo lang rekken als ze maar willen.
    Ik vind dat het ACM hier wat mee moet, maar die krijg je ook niet zomaar van de stoel af.

  15. Ik verkoop al wat jaren op bol.com en heb ook al jaren geleden geconstateerd dat bol.com een tot op het bot onethisch bedrijf is. Voorbeeld na voorbeeld meegemaakt. Het is bovenaf zo bedacht.

    De ACM, daar geloof ik niet in, want die beschermen alleen nog de consument.

    Het is wel tijd voor een alternatief platform.

  16. Ik verkoop meer dan 5 jaar op bol.com, en heeft tientallen voorbeelden meegemaakt van onethisch gedrag van de kant van bol.com. Vooral alles rond LVB (Logistiek via Bol) is een zooitje. Ze maken de ene fout na de andere en nemen nergens verantwoordelijkheid voor.

    De ACM houdt zich helaas niet bezig met beschermen van verkopers. Dus wat dat betreft zitten wij tussen wal en schip.

    Wat een oplossing zou zijn, is een tweede serieuze aanbieder van een verkoopplatform.

  17. Hier ook slechte ervaringen. Klanten kunnen anoniem beoordelen en de grootste onzin ophangen. Bol.com doet hier niets aan. Wij zijn gestopt.
    Ik denk dat als webwinkeliers goed gaan rekenen ze moeten concluderen dat bol.com niets oplevert. De marges zijn extreem laag, retourpercentage hoog en er is relatief veel administratief werk. Bovendien concurreer je direct met jezelf. Sommige klanten die op bol.com bestellen hadden anders direct bij je besteld.
    Wij zijn gestopt met bol.com en merken eigenlijk geen gemiste omzet.

    1. Het is nog erger.

      Toen LVB werd ingevoerd, hoopte ik van dergelijke onzin-beoordelingen af te zijn door mijn producten te gaan verkopen via LVB.

      LVB zou beter en sneller uitleveren, met minder fouten, en als de klant een onterechte beoordeling zou afgeven, zou die verwijderd worden.

      Ik heb daarover ook telefonisch contact gehad met de verkoopdesk.

      “Nee, het kan natuurlijk niet zo zijn dat als wij een product uitleveren en de klant komt met een ongepaste beoordeling, dat we dat laten staan. Dan zou u een lager cijfer krijgen door onze leveringen. Dat KAN natuurlijk niet.”

      Dat was 2015.

      Vier jaar later, en ze hebben een paar maanden geleden dat beleid losgelaten.

      Als LVB nu een product kapot maakt of als de vervoerder die door LVB is ingehuurd, de verpakking laat scheuren, dingen die steeds vaker voorkomen, en de klant geeft een negatieve beoordeling, dan is het ineens:

      “Nee, helaas, daar mogen wij niets tegen doen. We hebben de instructie gekregen dat alle opmerkingen van klanten moeten blijven staan. Ook als het onze leveringen betreft”.

      Ik ben niet gestopt met bol.com, maar wel zo goed als gestopt met LVB.

      Het is een zooitje, en bovenstaand verhaal is maar één voorbeeld van vele waar bol.com zich een onbetrouwbaar bedrijf heeft getoond.

      “Nee meneer,

  18. Hier dan een positieve reactie.

    Veel van de verhalen die ik lees hebben te maken met onwetendheid (bv het feit dat je als partner btw moet afdragen. Dat mag geen verrassing zijn als je serieus een bedrijf runt).
    De prestatiescore is hard en streng maar ook realistisch. Als je je zaakjes op orde hebt kun je goed scoren. Dat betekent wel iedere dag weer aandacht voor klantvragen, correcte retourafhandeling en je logistiek op orde.
    Klanten kunnen soms zeer onredelijk beoordelen, dat ervaren wij ook, klanten zijn net mensen. De meeste mensen zijn gewoon oprecht en redelijk. Het is niet ondoenlijk een goede klantenbeoordeling te realiseren.
    Soms op vrijdagavond in de auto stappen om een pakje van 5€ 100 km verderop af te leveren waar iemand heel hard op zit te wachten, de wil hebben om van je toko een succes te maken, dat helpt.
    Niemand geeft je zo’n bereik als Bol.com.
    Ze rekenen een flinke fee, daar krijg je wel wat voor terug. Je hebt geen enkel probleem met het najagen van betalingen bijvoorbeeld.
    En uiteindelijk, als je denkt Bol.com niet nodig te hebben, doe het vooral anders, en beter.

  19. Een deel van de verhalen heeft idd te maken met onwetendheid, maar dan blijft er nog een heel groot deel over dat veroorzaakt door onfrisse praktijken van de kant van bol.com.

    De prestatiescore is uit verschillende elementen opgebouwd, onder meer het voldoen aan de leverbelofte die je hebt naar de klant.

    Als een vervoerder als PostNL een keer capaciteitsproblemen heeft en een kwart van je pakketten te laat bij de klant aflevert, krijg je als verkoper een ‘strike’. Dat betekent dat je vanaf dat moment 24 weken lang gemonitord wordt, en binnen die 24 weken mag je maar 4 strikes hebben, en bij de 5e gaat de winkel dicht.

    Dat kan dus zo maar als PostNL in die 24 weken 4 keer 3 pakketten in een week te laat bij de klant aflevert.

    Het enige wat je dan nog kan doen is 1. je leverbelofte verlengen, maar dan verlies je de helft van je omzet, want klanten willen eendagslevering. 2 Alles overlaten aan Logistiek via bol.com, en dan anticiperen dat ze je producten kwijtraken – of hele dozen – en je per doos ongeveer een maand moet touwtrekken voor een fatsoenlijke schadevergoeding.

    Overigens is het als je gebruik maakt van lvb vrijwel onmogelijk nog een goed voorraadbeheer te voeren.

    Bol streng, maar realistisch. Bullshit. Ze weten totaal niet waar ze mee bezig zijn en ontwijken elke verantwoordelijkheid.

  20. Dat vind jij, mijn ervaring is anders. Bijna ieder contact dat wij hebben met Bol.com (+/- 10-15 x per week) is positief.
    Ook wij hebben ervaring met ‘strikes’ maar zitten nu weer op leverpercentage van 97% (93% is de norm van Bol) inclusief missers van PostNl.

    Het lijkt me dat ze verdomde goed weten waar ze mee bezig zijn, ze hebben een zeer succesvol bedrijf opgebouwd dat groeit als kool. Je hoeft natuurlijk niet met ze samen te werken….

  21. Of de contacten positief zijn, doet niet ter zake. Onze contacten zijn ook positief.

    Maar je hebt weinig aan leuke en gezellige gesprekken als je moet werken met een bedrijf waarin niemand verantwoordelijkheid neemt.

    Ze weten totaal niet waar ze mee bezig zijn en dat merk je ook aan de antwoorden die ze geven in die positieve gesprekken.

    Als je meldt dat PostNl er soms ineens een zootje van maakt en 25 procent van al jouw zendingen te laat bij de eindklant evert, stellen ze doodleuk dat je met ze in gesprek moet gaan met PostNl om te kijken waar die vertragingen aan liggen en hoe dat zich ontwikkelt.

    Moet je voorstellen, je stuurt zendingen naar heel Nederland, de betrouwbaarheid varieert van week tot week van 100 procent naar 80 procent, en dan moet het plaatselijke Postnl steunpunt hier, die gewoon een lokale ondernemer is, aan mij uitleggen waar het knelpunt vam PostNl zit om te bepalen wat ik volgende week van Postnl kan verwachten.

    Het is te lachwekkend voor woorden.

    Ik kan helaas tientallen van dit soort voorbeelden geven, niet alleen van onzinnige manieren van het verdedigen van hun werkwijze, maar ook van het niet nakomen van toezeggingen en het gebruiken van achterbakse trucs om aansprakelijkheid voor schade te ontlopen.

    Om dan te beweren dat ze verdomd goed weten wat ze doen, vraag ik me serieus af in wat voor belevingswereld je verkeert. In de wereld van het zakendoen met de ellenbogen wellicht.

    1. Overigens bedoel ik met positief niet ‘leuk en gezellig’ maar terzake kundig en leidend tot een bevredigende oplossing. Voor ‘leuk en gezellig’ ga ik naar de kroeg.
      Als je een jaaromzet hebt van bijna 3 mld euro weet je verdomd goed wat je doet.
      Ik zou zeggen: stop met zaken doen met jouw Bol.com en jouw PostNl en kom bij die van mij.

  22. In Nederland kun je er altijd van uit gaan dat als er een groep mensen – ondernemers of anderszins – zich verenigt tegen een jarenlang voortdurend en zeer schrijnend onrecht, zoals hier de manier waarop verkopers behandeld worden door bol.com, en als die groep door iedereen vergeten wordt en ook nog maar in het beginstadium is van een idee te vormen wat er tegen te doen, dat er dan …

    altijd een saboteur op staat die deze ellende misbruikt om de aandacht naar zich toe te trekken en het voor te doen alsof hij het allemaal beter weet. Een egotripper die doet alsof al die mensen die klagen, allemaal sukkels zijn en hij de enige profi is die het allemaal begrijpt.

    Ik heb het bij elke misstand in Nederland in Nederland gezien en ik zie het hier weer. Je kunt er vergif op in nemen.

    Zelfs al zou deze Rik het allemaal beter weten, dan heeft ook hij er baat bij om beter behandeld te worden door bol.com. Dus waarom dit proces saboteren?

    Omdat het eigen belang – hier zijnde het ego – uiteindelijk belangrijker is.

    Deze draad heeft ook verder geen zin. Het is duidelijk dat er een groot aantal verkopers en ex-verkopers op bol.com is die zwaar ontevreden zijn, maar een poging om de problemen te inventariseren en er misschien wat aan te doen, is in deze draad in elk geval kapot gemaakt.

    Nederland, het blijft een NSB’ers land.

  23. Ik heb een deel van mijn voorraad bij bol.com als LvB (Logestiek via BOL.com)

    Nu leveren ze al 2 weken mijn orders niet meer uit. Mijn klanten krijgen dagelijks een email met ‘het word later’. Onderwijl zijn ze zat dat ik iedere dag een email stuur met hierin de vraag wat het probleem is. Dus ze zijn gestopt met het beantwoorden van mijn email

    Bij de chat ben ik gebanned.

    Inmiddels worden mijn orders stiekem verwijderd bij LVB zodat ik niet meer kan zien dat ze vertraagd zijn. Ik zie dat er een order geplaats word en een paar uur later is deze weg (Niet geannulleerd of verzonden) gewoon weg!

    Ik moet wachten op ‘de andere afdeling’.

    Het heeft mijn MEER DAN EEN JAAR gekost om bol.com hun platvorm gratis te voorzien van producten, productinformatie, MIJN afbeeldingen, prijzen te optimatiseren, een naam op te bouwen en een goede klantscore te verdienen!

    En inmiddels ligt mijn voorraad daar stof te vangen, gaat mijn naam naar de klote en verwacht bol.com dat ik ‘wacht op de andere afdeling’.

    Als ik geweten had wat een onbetrouwbare stelletje dat bol.com was had ik nooit al dat werk, waar mijn concurrente mij dankbaar voor zijn, erin gestoken. Bedenk goed mensen die ook willen verkopen via bol.com Zij zijn de baas en jij word als een hond behandeld. Als ze willen trekken ze met een knip van de vingers de stekker uit je zaak. Jij staat met lege handen en hun staan met volle zakken en een mooie database

    En ik mag nog veel betalen voor de voorraad die niks ligt te doen en fors betalen om het terug te laten sturen!!!!

  24. Wij zijn sinds 2014 zakelijk verkoper van bol.com en ik herken veel van de klachten die hiervoor beschreven worden. Toch levert bol.com ons maandelijks netto meer op dan al onze andere marketing en saleskanalen tesamen.

    Veel van de problemen zijn door de verkoper op te lossen en wat dat betreft zijn wij ook door schade en schande wijs geworden. Een paar zaken die ik wil delen zijn:

    1. foto’s maken tijdens het order packing proces. Doe dat automatisch en sla het bij de order op. Hier is standaard software voor te koop.
    2. Leg controlelijsten aan van onderdelen die na retour kapot zijn zodat je bij toekomstige orders juist van die specifieke zaken een foto maakt. Leer!
    3. Heb je een pakbon met meerdere items. Zet dan voor ieder item een vinkje met pen. Dat toont dat je alle items bewust gecontroleerd hebt
    4. Verkoop je verlichting zet dan op de pakbon: Lamp getest! met een paraaf.
    5. Markeer je product onzichtbaar door bijv een potloodstip op een kledinglabel of boekpagina te zetten. Maak daar ook een foto van!
    6. Geef de klant altijd een escape als ze iets fout hebben gedaan: ‘Mocht u nu meerdere exemplaren van dit product gekocht hebben, neem dan contact met ons op opdat wij u kunnen vertellen wat de specifieke kenmerken van ons exemplaar zijn.’ . Dat werkt altijd!
    7. Koppel je voorraadsysteem aan je webshop en aan bol.com
    8. Stuur altijd een factuur mee bij zakelijke klanten.
    9. Let op de Belgische btwgrens van 35000 euro en maak altijd individuele facturen
    10. Controleer altijd alle retouren en weiger desnoods!
    11. Leg een lijst aan van alle retourklanten en controleer daar op bij nieuwe verkopen. Dan kun je proactief de klant anders benaderen. Ook hier is software voor te koop!

    Voor LVB/FBB partners zijn er weer andere punten, die zal ik hier niet tonen.

    Iedereen kan heel veel geld verdienen door te verkopen via bol.com…maar je moet er wel wat voor doen!

    Ik zou alleen willen dat ze die concurrentie-vervalsende particulieren eens van het platform af zouden gooien…lijkt nu marktplaats wel…

  25. Wij zijn producent van sieraden. Ook wij willen wat delen en vooral waarschuwen voor bol.com. Ik las jullie artikelen over verkopen via bol.com. Gelukkig staat er iets op internet met een waarschuwing maar deze waarschuwing is wat ons betreft nog erg zacht uitgedrukt. Wij betalen 25% provisie en nog meer. Vooral bij goedkopere producten onder de € 32 kom je al snel tegen, en soms boven de 50% wanneer je alles doorrekend. En dan de retouren die je krijgt. Wij hebben via ons website 1.5 % retour en bij bol.com wisselt dat tussen de 15 en 20 %. Ik geloof dat we dan nog van geluk mogen spreken. Maar bol.com rekent alle kosten door aan ons verkopers. Wanneer je dat meetelt is het bijna onwerkelijk wat er nog over blijft. Daarnaast wordt er totaal geen rekening gehouden met onze voorwaarden (die maatschappelijk verantwoord zijn). Zoals het niet retour nemen van gedragen oorbellen. Bol.com lapt dat echt aan hun laars.

    6 weken geleden hadden we eenbestelling van 27 stuks van een klant. Totaal € 1600. Geweldig zou je denken maar na 10-12 dagen werden er 23 retour gemeld met de opmerking “verkeerd besteld”. Over fair play gesproken. Het bleek dat deze vrouw uit den Bilt een fotoshoot had laten maken. Je zou denken dat dit gedrag echt niet kan. Maar erger nog bol.com wist er van en gaf deze vrouw nog een cadeaubon ook omdat er 2 retourformulieren van deze bestelling niet snel genoeg uit de printer kwamen. Ik heb een, ik denk onbedoelde email, van partnerservice ontvangen (een kopie) waarin staat over de fotoshoot en de cadeaubon. Wanneer je dan een klacht indient bij bol.com wordt er al snel gedreigd met schorsing (is al vaker gebeurd en 1 keer daadwerkelijk geschorst).

    Naast het onwenselijk retourbeleid worden onze sieraden systematisch onvindbaar gerubriceerd. We hebben meer dan 1000 producten online staan waaraan we duizende uren hebben gewerkt. Het resultaat is dat 80% onvindbaar en met 1 bezoek in de 4 weken waarvan ik denk dat we zelf die bezoeker zijn.

    Ondanks dat zetten we tussen de € 1000 en € 4000 (netto uitgekeerd) om via bol.com en betalen we ze daar gemiddeld 40% van wanneer je alle kosten meerekend. Dus dat is al snel € 500 tot € 1600 per maand. Wat doen ze er voor? Eigenlijk niks anders dan te kennen geven dat je geen kritische noot mag plaatsen. Ze zien ons echt niet als een klant ondanks de afdracht.

    Verkopers moeten echt beter gewaarschuwd worden want in het begin gaat het redelijk maar op het moment dat ze weten dat je afhankelijk van ze bent worden ze erg onbeschoft en tonen ze geen enkel begrip. Ze beschouwen je als een soort slaaf van bol.com met het motto “take it or leave it”.

    Bol.com en zeer autoritair bedrijf zonder begrip en kennis van verkopen en verkopers. Wij zijn de handjes om de producten online te zetten en niet meer dan dat. Wanneer je pech hebt worden deze producten nog gekaapt ook wanneer ze goed verkopen. Ik heb spijt dat we ooit met bol.com in zee zijn gegaan. Zeer onbetrouwbaar en een dubbele agenda.

    1. Dit is echt te gek voor worden. Wij twijfelden aan bol.com, maar blijven nog maar even weg nu 🙂
      Privé bestel ik er al jaren niet meer.

      Ik zou overigens de fotograaf in kwestie, of degene die een fotoshoot organiseert, gewoon persoonlijk benaderen. Dit kan gewoon echt niet!

    2. Als ik deze reactie lees herken ik ons verhaal er in. En van af 1 oktober hanteert bol nog strengende regels. Voor de genen die sieraden wilt verkopen. Ons bedrijfje is niet zo groot. maar bol heeft met hun nieuwe regels deze maand 25% van onze voorraad er af gehaald omdat deze producten niet voldoen aan merkbeleid.
      Terwijl er producten van het zelfde merk wel nog in onze winkel pagina staat. Zijn er ook veel artikelen van het zelfde merk uit de verkoop gehaald . En ook niet meer terug te vinden is in onze winkel. Zoals ze dat doen als ze vinden dat je het artikel te duur wilt aanbieden. Als je het ean nummer in voert staat hij wel nog op bol alleen als niet leverbaar. Ze maken het voor ons echt onmogelijk om toch nog wat te verkopen.
      Terwijl er door ons als wederverkoper vele uren werk in zit. En je deze dan ook graag wilt verkopen.

      Als je een medewerker spreekt zeggen ze u als wederverkoper is daar verantwoordelijk voor anders moet je het maar nogmaals aan vragen.Er wordt niet oplossings- gericht gedacht Heel frustreren zo vlak voor de feestdagen

  26. Lastig dit allemaal!

    Zelf heb ik geen ervaring met de verkoop op Bol.com. Wel heb ik ervaring van mensen en ik kan me niet voorstellen dat het allemaal kommer en kwel is.

    Dat Bol zich als opperhoofd profileert zal vast vervelend aanvoelen en is, alhoewel moreel gezien misschien incorrect, logisch als wat. Echter denk ik dat hoe jij je opstelt een grote rol speelt in hoe je wordt behandelt door Bol. Dat is gewoon communicatie. Dat is verkoop. En als je niet kan verkopen, moet je niet gaan verkopen. Ik kan niet breien, begin ik ook niet aan!

    We weten allemaal dat niet iedereen op de juiste plek zit. Niet bij een 9 tot 17 en ook niet bij ondernemerschap.

    Werk slim, niet hard! Zo slim dat je misschien eens in de zoveel tijd kan switchen van account en product. Blijf vernieuwen en niet hangen! Ik zeg het nog een keer: Werk slim en niet hard!

    1. wat heb jij een makkelijk praten hey,hoe kun jij commentaar geven als je geen ervaring hebt ???

  27. Paul, je weet niet waarover je praat. Zoals het hier door mensen wordt beschreven, zo is het echt.

    De manier waarop bol.com verkopers behandelt, heeft NIETS te maken met een verkeerde opstelling van de kant van de verkopers.

    Zit mensen niet te schofferen, en zelfs in twijfel te trekken of het wel ondernemers zijn. Je zult vast wel een boek over ondernemerschap hebben gelezen. Maar ga je ego ergens anders etaleren.

    Er zijn hier werkelijke problemen aan de hand.

    1. Ik heb anderhalf jaar gewerkt bij het hoofdkantoor van bol.com in Utrecht. De maximale leeftijd van de “grond” medewerkers is maximaal 30 jaar en de verloop van de medewerkers is enorm veel studenten die nog nat achter hun oren zijn en totaal geen empathie hebben ontwikkeld en dat ook nooit zullen krijgen. Dus ik herken me volledig in de genoemde verhalen over bol.com een succusvolle maar totaal waardeloze bedrijf, die alle regels aan de laars lapt en alleen maar werkt met snoeiharde targets. Ik hou het hierbij.. heb ooit een geheimhoudings verklaring moeten ondertekenen.

  28. Zo herkenbaar! Vanaf vandaag gestopt met Bol.com. Het is wanbeleid dat ze voeren en klachten worden niet inhoudelijk besproken of behandeld. het kost gewoon geld en ze halen je producten offline als je een aangeeft wat je niet bevalt. Je krijgt 10 verschillende adviezen van medewerkers en als je denkt dat je aan alle voorwaarden voor het merken beleid hebt voldaan, dan zijn ineens je producten offline- zonder waarschuwing, omdat je niet aan de voorwaarden voldoet. Die eerst blijkbaar wel voldoende waren. We hebben zelf ontworpen producten, nergens anders te koop van eigen makelij. Die hebben ze geblokkeerd en er staat: u bent niet gemachtigd deze producten te verkopen! Het zijn onze eigen producten?! Het is schandalig! Als je reclameert en ten einde raad aangeeft dat je ze niet eens meer wil verkopen maar dat ze echt de productinformatie en foto’s (auteursrecht en portretrecht) offline moeten halen, dan weigeren ze dat, want een andere klant wil het misschien verkopen. Dat kan niet Bol. Het zijn onze foto’s, onze producten. Nergens anders te koop. Wij gaan nu juridische stappen ondernemen. Dit kan gewoon niet. De producten moeten offline. want als je googled op ons product staat Bol.com bovenaan. Met ons product- handgemaakt- maar wij kunnen het niet verkopen!! het is waanzin! Wij stoppen er mee.
    Nog niet te spreken over de gratis verzending en retourkosten. je gaat er failliet aan als je wil blijven meedoen. Maar dat is ook allemaal hierboven al gezegd. een feestje van herkenning! Wij stoppen er mee. Weg met Bol.com. Boycotten die handel.

  29. Misschien goed nieuws. Steeds duidelijker wordt dat je vanaf januari ook op Amazon.nl kunt gaan verkopen. Ik zeg niet dat Amazon ideaal is, maar vanuit mijn ervaring wel veel beter dan die naargeestige bende uit Utrecht.

    1. Ben hier wel benieuwd naar en dan met name hun voorwaarden…
      Ik heb geen account bij Bol en als ik al deze reacties lees, zal dit ook niet gebeuren. Degenen die hier zo positief verhaal uithangen, hebben hier zelf profijt bij. Door hun verhaaltjes te verkopen aan zgn entrepreneurs van 18 jaar. Motto: “koop in via Alibaba en laat je verkoop door Bol regelen. Ze hebben het 1x gedaan en gaan dan allerlei trainingen weggeven van 1000euro. Als je vraagt onder welke naam ze verkopen, dan geven ze niet thuis?! Goh, ze hebben ook niks…
      Ik geloof niet in die bullshit.
      Ok ik dwaal af… Amazon dus??

  30. Ik ervaar ook veel machtsproblemen met bol.com. Hun staan boven alles.
    Tijdens deze dagen hebben alle grote pakketdiensten problemen met het verwerken. Resulterend in storingen bij de pakketdiensten. Daardoor worden pakketten niet goed gescand of verwerkt. Resultaat is een onvolledige track en trace. Hoppa. Weer een extra cijfer in je monitoring proces. Alsof bol.com wel altijd op tijd levert. Als je privé pakket van bol.com niet aankomt omdat de pakketdienst te laat is, hoor je van bol.com dat ze niets aan de pakketleveringen kunnen doen. Overmacht. Maar als wij zeggen tegen bol.com dat we er niets aan kunnen doen dat onze pakketdienst later aflevert is de oplossing van bol.com om dan onze leverdatum te vergroten. We kunnen het immers niet nakomen volgens hun.
    Daarmee krijg je dus oneerlijke concurentie. Want bol.com krijgt dan een hoger koopblok dan de ondernemer. Daarnaast mag je tegenwoordig je eigen prijs niet meer bepalen. Bol.com bepaalt dat. Alleen kunnen hun veel lager omdat ze die fee niet hebben. Maar als ondernemer wordt je afgerekend omdat je prijs te hoog is volgens hun berekening.

    Ik heb alvast een klacht bij het ACM neergelegd. Als iemand het eens is met de stelling dan vraag ik ze ook een klacht neer te leggen tegen dit oneerlijke platform.

    1. Dirk, kan je iets meer vertellen over hoe je dat gedaan hebt, een klacht neerleggen bij de ACM?

      1. Sorry voor de vertraging.
        Gewoon een klacht via de website. De ACM vraagt informatie waarom je dat vindt.
        Ik heb aangegeven dat ik het oneerlijke concurrentie vindt op hun platform. Dat bol.com de regels hanteert waardoor oneerlijke handelspraktijk ontstaan.
        – Je mag 2% annuleringen hebben. Als je 2 orders hebt die week en je annuleert 1 om wat voor reden dan ook zit je al op 50%. Terwijl grotere verkopers dus meer mogen annuleren. Als je 100 orders hebt mag je er “gratis” 2 annuleren. Je wordt hierdoor als kleinere verkoper gestraft.
        – We hebben geen invloed op de verzending. Ik verzend mijn pakketten dezelfde dag voor 15u. Veel komen er prima aan de volgende dag. Maar je hebt natuurlijk hier en daar een lakse bezorger of er is iets misgegaan op het depot. Je wordt dan gestraft door bol.com. Je hebt immers de leveringen niet gehaald. Bol.com zijn advies is de levering op 2-3 dagen te zetten. Hierdoor komt bol.com met hetzelfde artikel in het verkoopblok. Hierdoor sta jij met je webshop niet meer goed zichtbaar. De grote verkopers die meer aantallen maken mogen meer foutieve verzendingen krijgen dan de kleinere. Je komt als kleinere dan niet meer aan bod.
        – Bol.com hanteert een door hun bepaalde prijs. Ook al bestaat het artikel niet op bol.com, hun bepalen de prijs. Koop je als kleinere ondernemer minder in dan blijft er met die “fee” niets meer over. Wil je wat over houden dan wordt je prijs te hoog volgens bol.com en mag je het product niet verkopen. Soms is die prijs lager dan de inkoopprijs terwijl het product niet aangeboden wordt op bol.com. Het bepalen van mijn verkoopprijs vind ik absurd. De klant bepaald wel of het voor die prijs gekocht word bij mij. Niet bol.com. Hier geldt dan ook weer het recht van de grote.
        – Het monitoring proces slaat nergens op. Je kunt het nog zo goed doen, goede service verlenen, snel klantvragen beantwoorden noem maar op. Maar als de postbezorger het niet aan staat om je pakket te leveren of je laat het pakket verzenden via dropshipping en je hebt geen track en trace dan lever je dus niet op tijd.
        – Brievenbus pakketten worden volgens postnl niet altijd uitgescand bij levering. De postbode heeft namelijk geen scanner bij. Het pakket komt in de fietstas en aan het einde van de das levert de postbode het pakket in. Pas dan word het uitgescand. Is de postbode vergeten het papiertje in te leveren word het pakket pas de volgende dag uitgescand. Als verkoper ben je dan in het nadeel.
        – Klanten die niet thuis zijn waardoor je pakket niet afgeleverd kan worden moet je helaas annuleren. Ook dit levert je een annulering op en kost je een score.

        Wellicht heb jij nog meer rariteiten meegemaakt. Die verneem ik ook graag.

  31. Ik wou zojuist een account beginnen op bol.com maar na alles wat ik zojuist heb gelezen, zit ik zwaar in de twijfel. en vooral op de manier hoe bol speelt met de brood van een ander. Ik zou dan echt gewoon per direct daar bij bol.com op locatie gaan om mijn brood terug te halen.

    Ze hebben een kantoor in Utrecht heb ik begrepen.

    dank jullie wel ik kap het op dit moment in ieder geval af

  32. Helaas is onze webwinkel vorige week afgesloten van het Bol.com partner netwerk. Laten we even wat situaties, ergernissen en voor- en nadelen op een rijtje zetten. Als eerste beginnen we met de voordelen…….. ach laten we snel verder gaan met de rest want voordelen zijn ver te zoeken!

    Onze tip en zoals dit artikel hierboven ook zegt: “Doe het niet”. Laten we wat praktijk voorbeeldjes erbij pakken.

    1. 4/10 producten komt retour door het retourbeleid van Bol.com.
    2. Een retour weigeren komt je als partner duur te staan. Denk hierbij aan medewerkers die je in de avond bellen, chantage, dreigementen om je account te sluiten en noem het maar op.
    3. Retouren via LVB worden altijd retour genomen. Krijg je als partner daarna het retour terug en is het flesje parfum half leeg? Dan is dit niet Bol.com haar probleem, want zij zijn coulant. Behalve met hun eigen spullen.
    4. Stuur je artikelen naar Bol.com en is Bol.com de artikelen kwijt? Dan heb je pech en ben jij als partner hiervoor verantwoordelijk. Zelfs als je kan aantonen dat het geleverd is.
    5. Hetzelfde artikel onder een ander EAN? Dan krijg je een waarschuwing, bij drie waarschuwingen wordt je account gesloten. “Ja maar het artikel was op en de klant kreeg een duurdere versie”Nee, dat is pech je waarschuwing blijft.
    6. Bol.com heeft een fout in haar systeem waardoor jij orders niet op tijd krijgt. Jij bent verantwoordelijk niet Bol.com. Bol.com is namelijk nooit verantwoordelijk!
    7. Bol.com verwijdert je halve productlijn terwijl je 4 weken erover hebt gedaan om deze toe te voegen. Door een fout van een medewerker kun je nu 3 weken achter de oorzaak aan. NIemand is verantwoordelijk en je wordt van het kasje naar de muur gestuurd.
    8. Bol.com kopieert klakkeloos je best verkopende producten. Daarna kun je tegen Bol.com concurreren. Verassing! Dat win je niet.
    9. Je betaalt als partner de verzendkosten terwijl Bol.com dit netjes aan de klant vraagt. Wat ons betreft oneerlijke concurrentie.
    10. Partners de hun aanbod 10x plaatsen is niet toegestaan. Maar toch ben je 3 maanden lang je omzet kwijt terwijl Bol.com langs de kant staat te genieten van de oneerlijke concurrentie en niets doen.
    11. Een klant wil een factuur ontvangen na een maand. Dan heb je als partner pech want Bol.com heeft alle gegevens afgeschermd. Mocht je trouwens ooit een klant mailen ga er dan vanuit dat Bol.com meeleest.
    12. 1,5 jaar lang hebben wij het platform opgebouwd met producten, teksten, content en nu is dit dus allemaal voor niets geweest. Je helpt dus Bol.com groot te maken.
    13. Ineens geen verkopen meer? Dan levert je product niet genoeg fee op en stopt Bol.com advertenties op Google.
    14. Medewerkers staan altijd voor de klant klaar. Dus heb je ooit een probleem met de klant dan heb je deze bij voorbaat al verloren.
    15. Iedere partner wordt hard gestraft voor haar levertijden. Bol.com zelf niet, want achja, dat geldt toch niet voor Bol. Zij zijn namelijk de baas.
    16. Jij dacht dat jij respectvol behandeld wordt als partner. Dan wacht maar eens het eerste klantcontact af. Klanten geven aan zaken met Bol.com te doen en Bol belt daarna meteen naar jou toe terwijl de klant niet door jou geholpen wilt worden. Zowel Bol.com als de klant behandelen jou als shit. Zeg je er iets van? Ownee, dat mag niet hoe durf je.
    17. Raakt een klant een retour kwijt? Dan heb je pech en vergoed Bol.com maar een deel.
    18. Bol.com heeft altijd gelijk, maar dan ook altijd. Weet Google het net dan weet Bol.com het wel. Behalve als jij als partner iets voor elkaar wilt krijgen. Dan heb je pech!
    19. Klanten kunnen ongestraft in een review gooien wat ze maar willen. Jij als bedrijf kan daarna de review slikken. Je kunt niet reageren en de klant kan er neerzetten wat zij of hij wilt. Zelfs als het verhaal totaal niet klopt. Bol.com werkt absoluut niet mee in dit geval. Je hebt dan pech!
    20. Even geen tijd om een klant te helpen of zit je met privé problemen. Dan heb je pech want Bol.com geeft je meteen een slechte score. Hoe minder jij naar Bol.com luistert hoe slechter je ervoor komt te staan.

    Wil je nu na deze bak ellende toch verkopen. Dan hier wat tips:
    1. Verlaag je productprijs niet als Bol.com dit wilt. Zelfs niet als ze voordelen beloven. Uiteindelijk gaat het je geld kosten.
    2. Gooi op ieder product 20% extra marge. Dit heb je nodig voor het ‘Coulant’ beleid van Bol.com en de schade die Bol.com jou als bedrijf gaat kosten.
    3. Verkoop enkel unieke producten waar je alle patenten en rechten van hebt. Anders word je bestolen.
    4. Maak melding bij zaken die niet volgende de regels gaan. Dit kan bij het ACM of bij het waarnemingscentrum van de EU. Laat je nooit manipuleren door Bol.com.
    5. Lees alle regels goed door, ieder klein vervelend rot regeltje, want later word je erop gepakt.
    6. Weiger retouren als deze niet voldoen aan jouw retoursvoorwaarden. Geen gezeik de klant is dan gewoon zijn geld kwijt. Maak hier dan altijd een rapportje van en stuur dit naar de klant.
    7. Bol.com gaat je als bedrijf controleren. Niet 1 keer maar een stuk of 10 keer per jaar. Let op dat als je maar iets doet wat niet mag je daar zwaar voor wordt gestraft. Stel je schrijft bol.com in plaats van Bol.com, dan ben je de pineut. Zorg dus dat alles op orde is met versturen. Doe geen promotionele acties en geef niet meer dan nodig is.
    8. Zorg dat je een tweede winkel naast Bol.com hebt. Wed dus nooit op 1 paard anders kan het zomaar ineens afgelopen zijn.
    9. Zorg dat je rechtsbijstand hebt als je onderneemt bij Bol.
    10. Voorkom dat je gaat ondernemen en neem het advies aan van al deze mensen hierboven.

    Wij hebben Bol.com in 1,5 jaar tijd meer dan 200.000 euro afgegeven aan fees en wij werden door een klein foutje in een EAN van het platform afgegooid alsof wij niks voorstelden. Zonder overleg en zonder ook maar iets van te voren te laten weten. Door de vele jongere mensen binnen Bol.com is respect ver te zoeken. Of je winkel nu een week, jaar of 10 jaar bij Bol.com loopt, je wordt altijd hetzelfde behandeld.

    Wij vonden de volgende artikelen ook erg interessant voor partners en slachtoffers (geen reclame):
    http://www.klacht.nl/oneerlijke-concurrentie-van-bol-com-tegen-partners-die-verkopen-via-het-bol-com-partnernetwerk/
    – sprout.nl/artikel/juridisch/7-nieuwe-regels-die-ondernemers-beschermen-tegen-de-macht-van-bolcom-en-amazon

    Van ons mag Bol.com kapot worden gemaakt door Amazon. Al denken wij dat het daar niet veel beter is dan bij Bol.com. Voor alle lezers die denken dat wij de klant benadeelt hebben in de 1,5 jaar, hebben wij hieronder nog wat stats:
    – Aantal klanten: 35.125
    – Contact met klanten: 2514
    – Algemene cijfer voor service op Bol.com: 9,5
    – Kosten voor klantbinding en oplossen van problemen: 12.250
    – Op tijd geleverd: 92% van alle pakketten
    – Responstijd: Binnen 15 minuten tussen 08:00 en 20:00.

    1. Bedankt voor deze bericht.
      Het is heel verhelderend.
      Wij zijn sinds 2017 verkoper van Bol.com en zijn nu binnen 2 maanden met 80 beleidspunten afgestraft en krijg je een stik mail terug van je heb pech.
      Dus nog 20 punten over voordat we eraf gegooid worden.
      De beleidspunten waarvoor we gestraft zijn kunnen we zelf niet terug vinden in hun regels. Dat heb ik naar hun gemaild en dan krijg je als antwoord dat de punten niet terug gedraaid word.
      Heeft iemand een nummer van bol.com management team waar ik ze kan bereiken?

      We zijn helemaal moedeloos. Als zo vaak tegen bol.com gezegd zonder verkoper heb je ook geen klanten maar goed.

      Dit is alles heel verhelderend

  33. Als je van ondernemen houdt en wil je als consument nog kunnen kiezen met webwinkels laat BOL links liggen. Wij hebben de stekker eruit getrokken na jaren negatieve ervaring. Brutale klanten, 9-11% komt retour, klein marge en de velen disputen. Onnodige retouren zijn een maatschappelijk probleem met infra en milieu, maar gratis verzending is nog steeds een onaangetast moraal in de marketing. Dit zou wettelijk moeten worden gedefinieerd. Achter dit gratis zit mens en grondstofverspilling. Wettelijk recht voor consument en ondernemer is bij BOL een fiasco. Voor de slimme ondernemer en consument (ver)koop op de rechtstreekse website van de ondernemer. Winstvoordeel en product kan veel goedkoper. BOL vraagt minimaal 15% + klein tarief vaste kosten PER verkoop. Deze 15% is met marketingkosten en hogere retouren velen malen hoger dan in eigen webshop. Verschil is een betere prijs voor de klant en een gezonde winstopslag. Als je voor de laatste centen gaat is BOL je afvoerputje voor ondernemen.

    1. Ja zo zou je het kunnen noemen. Snap ook wel dat je baalt als je al een webshop hebt runnen em zo dom bent geweest om je producten ook via bol aan te bieden. Hiermee word je product alleen maar duurder en je klanten verdwijnen naar bol. Had je overna kunnen denken… maarja er zijn ook nog mensen als mij; geen webshop en geen ruimte voor voorraad. Dan is er een hele simpele oplossing: Bol.com.

  34. Sinds vandaag 21/04/2020 gestopt door Bol.com.. Door de aangeboden zegels niet te krijgen via Bol.com. staan er nu 28 opdrachten in de wacht, goed gecommunuseerd met de klant Klanten er begripvol met de mededeling zodra de zegels weer beschikbaar zijn. zending zonder bol.cm zegels 13,- per zending naar Belgische klanten. Voor producten tussen de 8,-/14,-… Bol.com actie………account op non actief gezet … Ik moet met een een verbeter plan komen.. Wat ben ik 6 jaar??? Iedereen een mail met webshop verzonden …
    account beëindigt door Bol.com..

    1. Hi, ik ben er ook afgegooid door Bol.com. Ze geven nu aan nooit meer te kunnen aanmelden als verkoper, weet jij of iemand een manier om toch nog mijn resterende voorraad bij bol.vom te kunnen verkopen?

    2. Hallo,

      Wat een verschrikkelijke klachten. Ik raad iedereen aan om voortaan een kopie van de klacht te melden op https://nl.trustpilot.com/review/partnerplatform.bol.com

      Nu komt Bol.com veel te gemakkelijk weg met klachten van partners. Bol.com ontsnapt nu aan alle kritiek waardoor het platform nooit gaat werken voor partners.

      Dit moet stoppen en helemaal omdat Bol.com totaal geen aandacht schenkt aan klachten van partners.

      Door klachten te delen worden ze openbaar , komen ze onder de aandacht bij Bol.com en het ACM. Het ACM kan Bol dan weer op haar vingers tikken.

      Iedere partner die de dupe is geworden van Bol.com adviseer ik dit te melden. Zo maken we samen een partnerplatform dat wel werkt. En waar samenwerken centraal staat.

  35. Door de ‘corona’ is de helpdesk niet meer op kantoor aan het werk, maar thuis. Op zich niet erg. Maar er is weer een situatie met dozen producten die aan LVB zijn gestuurd. Die worden plots niet ingeklaard. Zit voor honderden euro product in. Net als ieder bedrijf moeten wij ook roeien met de riemen die we hebben, ook qua liquiditeit om in te kopen.

    Het enige wat we zien is een scherm dat zegt dat ze alleen zijn voorgemeld, maar nog niet afgeleverd. PostNL zegt dat ze afgeleverd zijn. Wat is de echte situatie? Wanneer worden ze opgeboekt? Of zijn ze helemaal kwijt? Volgens PostNL zijn de dozen 3 dagen geleden al afgeleverd.

    Helpdesk functioneert niet meer. Ze zeggen dat ze door de crisis alleen van 11 tot 15.00 werken. In werkelijkheid wordt op vrijdag na 14.15 uur de telefoon al niet meer opgenomen. Waarom?

    Omdat het druk is? Nee. Normaal is de helpdesk tot 18.00 uur open. Het feit dat je nu thuiswerkt betekent toch niet dat je maar tot 15.00 hoeft te werken? Juist als het druk is, moet je toch langer open zijn in plaats van korter? Dit geen overmacht, maar gewoon weer een foute keuze. Een keuze TEGEN de verkopers, die ze verkooppartners noemen. En de helpdesk is zogenaamd de “partnerdesk”. Inutssen maken ze, voor de zoveelste keer, asociale keuzen. Wat is dit voor gedrag?

    Intussen zinkt de moed me in de schoenen over de producten die we naar LVB hebben gestuurd. We hebben het in deze tijd echt nodig dat dit soort dingen goed gaan.

  36. Als verkoper is het verschrikkelijk. De Marge is erg klein vooral op kleine producten idd onder de 15 euro. Als deze ondanks goede foto’s toch weer worden teruggestuurd, dan is de verkoper de dupe. Niks gratis verzenden en retour. Daar betaald de verkoper voor. Ik heb een kleine winkel in brocante en antiek, maar ik draai gewoon verlies op Bol. Een reden voor mij om er mee te stoppen. Ik zou het ook fijn vinden als mensen eens goed nadenken voordat ze wat bestellen. Dit is voor niemand goed niet voor de verkoper die met een retour product 7 euro betaald, en voor het milieu. Ik heb op mijn eigen website bijna nooit een retour, omdat daar gewoonweg zelf betaald moet worden door de koper.

  37. Verkopen op Bol.com even een reken voorbeeld…….

    Stel je koopt een (fashion) sierraad product in voor 4,95. Normaal zou ik dat dan verkopen zo rond de 14,95 (inclusief BTW). Paar oorbellen voor 14,95 is al een leuk prijs…

    Wil je dit artikel verkopen op Bol dan moet je rekening houden met 20,4 % commissie en een basisfee van 0,4 euro. Wil ik een redelijke marge overhouden dan gaan we even rekenen.

    Bol rekend gratis verzendkosten, Mij kost dat per artikel (meestal bestellen ze maar 1 artikel per keer) doosje met track en trace in Nederland 3,55

    Dan zou ik het artikel met dezelfde marge voor 14,95 + 3,55 + 0,4 + (0,204 * (14,95 + 3,55)) =22,67 op bol moeten verkopen. Je begrijpt dat bol dat niet accepteerd als zijnde veel te duur.

    Ik mag blij zijn als ik mijn artikel voor 17,95 (inclusief BTW) kan verkopen volgens het prijsbeleid van Bol. Zelfs dat is mogelijk al te veel.

    Dan ga ik terug rekenen voor wat ik dan overhou aan marge

    17,95 – (17,95 * 0,204) – 0,4 – 3,55 = 10,38 (inclusief BTW) zonder BTW is dat 8,57 – 4,95 = 3,60

    Voor 3,60 per artikel wat je overhoud voor het inpakken (verpakkingsmateriaal, doosje etc) Pakbon aanmaken, voorraad bijwerken etc etc.

    Dan krijg je ook nog een circa 10 – 30 procent retour dan ben je al je winst kwijt en wordt het verlies draaien op het Bol platvorm……..

    Daarom is Bol dan ook structureel duurder en is het zeker niet rendabel om goedkope artikelen beneden de 30 euro via bol te verkopen. Zeker niet met het bemiddelingspercentage van 20,4%. Bij de overige opmerkingen hierboven kan ik mij grotendeels ook aansluiten.

    Bol is duur en zeker niet een winkel voor iedereen…..!

  38. Hmmm…niet heel erg positief allemaal ! Terwijl ik net mijn eigen winkel heb geopend. Is het wat anders als je een eigen product hebt ?

  39. Nu hebben ze een nieuw systeem wat zelf product informatie aanmaakt.
    Jou product informatie word dus keer op keer gewijzigd door productinformatie van bol.com
    Hierdoor kun je dus geen extra aanvullende informatie weergeven.
    Bijvoorbeeld :

    WC reiniger citroen 500ml
    Dan maakt bol er wat anders van omdat hun systeem op basis van metadata blablabla bepaald dat het moet worden : WC Reiniger.

    Ik heb al wel 10 retouren verwerkt omdat het anders is als de omschrijving. Terwijl mijn omschrijving goed was. Wat een klote site is bol geworden.

  40. Een aantal zaken vind ik persoonlijk hier iets te negatief weergegeven, wellicht uit frustratie of emotie geschreven maar niet helemaal eerlijk. Het is namelijk geen verrassing wat de commissie is want dat wordt netjes van tevoren bij het invoeren vermeld. Dat is dan het moment om te bepalen of je het artikel voor die prijs kan en wil verkopen, niet nadat je een X aantal bestellingen hebt verwerkt en dan pas erachter komt dat het niet loont.

    Het bereik wat Bol.com biedt is heel groot, daar staat een vergoeding tegenover, net als met Google Adwords kost je dat dus marge. Als dat niet uit kan stop je met de verkoop van dat artikel middels derden en marketing of verhoog je de prijs indien mogelijk.

    Ik lees eerder iemand klagen dat hun account werd gesloten nadat deze persoon alle klanten via Bol geworven een mail stuurde met de mededeling dat ze dan maar bij de webshop van de partner moeten zijn. Dit staat expliciet aangegeven als zijnde niet toegestaan in de voorwaarden, waar je akkoord mee bent gegaan. Als je die voorwaarden niet leest moet je dat Bol niet kwalijk nemen of verontwaardigd zijn.

    Natuurlijk, er ook een aantal minpunten waarbij je je moet afvragen of het woord verkooppartner terecht wordt gebruikt, ik noem er een aantal:

    – Je kan als verkooppartner niet zelf aangeven of je verzendkosten en/of retourkosten wilt berekenen. Officieel mag je deze kosten niet doorberekenen van Bol maar we weten allemaal dat dit natuurlijk wel gebeurt, zeker bij lager geprijsde producten. Die keuzevrijheid van het wel of niet berekenen zou bij de verkooppartner moeten liggen, de aankoopkeuzevrijheid ligt uiteindelijk bij de klant.

    – Retouren liggen bij Bol vele malen hoger doordat het proces gratis voor de klant is, reken gerust op een verviervoudiging van je reguliere webshop retour aantallen.

    – Gebruikte geretourneerde artikelen zijn geen uitzondering, het weigeren van deze retouren resulteert altijd in een heleboel gedoe. Dit is wel vaak op te lossen door zelf contact op te nemen met de partnerservice en aan te geven waarom de retour geweigerd wordt. Je blijft echter wel met een boel administratieve rompslomp zitten en het pakketje moet wederom naar de klant.

    – Het maximaliseren van de verkoopprijs door het simpelweg niet te tonen op de website indien het Bol systeem het artikel te duur vindt is te dwingend en staat vrije marktwerking in de weg. Ik heb het niet over artikelen van gemiddeld 25 euro voor 500 euro aanbieden, maar voor 35. Indien het Bol systeem dat niet leuk vindt komt het artikel simpelweg niet online.

    – Je partnerscore wordt deels bepaald door een factor waar je zelf totaal geen invloed op hebt, namelijk levert PostNL / DHL / DPD etc op tijd het pakket af. Zeker in periodes zoals lockdowns, kerst en Black Friday weet iedereen dat PostNL zucht onder de werkdruk en de leverbeloftes niet volledig nagekomen kunnen worden. De score zou gebaseerd moeten worden of je de 3S codes op tijd hebt ingevoerd en het pakket op tijd hebt aangeboden aan PostNL, niet op wat PostNL vervolgens doet. De score gaat immers om jouw prestaties als verkooppartner en niet over PostNL.

  41. Bol.com is alleen goed om je onverkochte voorraad of oude gebruikte tandenborstel te verkopen. Marge is niet aanwezig, of je moet de enige zijn. Als je dan de enige bent met een uniek product dan gaan zij er zelf mee vandoor. Retouren zijn dramatisch. Mensen sturen dildo’s met de stront er nog aan retour. Ik sprak een medewerker van de partnerservice die zei dan klanten nog dommer zijn dan varkens… bij onze eigen online shop zijn ze koning. Zwijnerij van PostNL word je gewoon lachend aangerekend. Te laat bezorgd? Strike! We zijn 8 jaar af en aan actief op bol.com. We zijn recent weer begonnen om een concurrent lekker dwars te zitten en deze ging heerlijk mee met onze lage prijzen. Verdien je toch lekker niets? onze shop draait ook zonder dat dikke bolle mannetje als een dolle dus voor ons alleen extra omzet. Wil je hard werken en weinig verdienen? Verkoop dan via bol.com! Succes ermee!

  42. Slechte zaak van Bol, eerst particulieren binnenhalen om handel te drijven, en nu ze afdanken!
    En dat binnen 2 maanden.
    Eerst behoorlijk aan verdienen, 1euro + 15 procent commissie en van de klant 1,99 euro “service fee”
    Wat mij betreft moeten ze hun meuk maar aan een ander slijten, maar niet meer aan mij.

  43. Het valt mij op dat er veel klachten zijn, en ik denk dat dit er slechts een klein aantal zijn omdat de meeste partners niet de mogelijkheid hebben of weten om hun klacht achter te laten. Zelf heb ik ook enkele negatieve ervaringen opgedaan. Zo betaal ik nog steeds voor LVB terwijl mijn account al een jaar gesloten is. Ik krijg doodleuk incasso waarschuwingen terwijl Bol mij daar niet eens van op de hoogte stelt dat er nog facturen open staan.

    Ik zag laatst dat er op trustpilot ook een partnerpagina is aangemaakt. Daar stonden ook aardig wat klachten (https://www.trustpilot.com/review/partnerplatform.bol.com). Ik denk dat iedereen vooral moet blijven melden zowel hier als daar, zodat er iets aan gedaan wordt. Zolang Bol het namelijk kan wegwuiven, gaan zij niets veranderen.

    Anders gaan er nog veel partners gedupeerd worden in de toekomst. Erg jammer dat het zo moet.

  44. Om ervoor te zorgen dat jouw koopkracht overeind blijft, neem ik van jou 10 euro en ik geef er 5 terug. In de dure maanden is dat mooi meegenomen. Dit is bol ten voeten uit.

    __________________________________________________

    Om ervoor te zorgen dat de Partnerservice de beste service blijft geven aan onze partners, zijn er nieuwe openingstijden. Vanaf wanneer en welke tijden dit zijn, lees je hier.

    Vanaf maandag 4 oktober 2021 heeft Partnerservice aangepaste openingstijden. Partnerservice is dan van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 09.00 – 17.00 uur (in plaats van tussen 08.00 – 18.00/20.00 uur). Dit geldt zowel voor de telefoonlijn als voor de chat.

    De openingstijden zijn veranderd om ervoor te zorgen dat we de komende drukke periode nog steeds de beste service kunnen verlenen aan jou als partner. Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 – 17.00 uur staan wij klaar om al jullie vragen te beantwoorden en problemen op te lossen!

  45. Hallo allemaal,

    Even een reactie in een al wat ouder artikel, omdat ik zie dat er nog flink op gereageerd wordt en hoop dat al die mensen nu een notificatie krijgen van mijn bericht…

    Ik ben journalist en doe onderzoek naar het partnerprogramma van Bol.com.

    Graag kom ik in contact met mensen die hun ervaringen willen delen. Dat kan anoniem.

    Ik vertel er graag meer over, mijn mailadres is wim.heesterbeek@omroepbrabant.nl

  46. Hallo allemaal,

    Ik ben op zoek naar (ex) verkoop partners die samen met mij de strijd aan willen gaan met bol. De verhouding Bol/partner ligt behoorlijk scheef. Ik hoor graag verhalen van jullie wat er bij jullie mis is gegaan. Ik zal deze dan voorleggen aan de Acm. Deze hebben mij aangegeven deze verhalen graag binnen te krijgen om zo een beeld te krijgen van de oneerlijke concurrentie tussen de partners en Bol zelf. Het lijkt erop dat Bol behoorlijk misbruik maakt van zijn machtspositie en dit moet stoppen.
    Mailen mag naar : misstandenbol@gmail.com

    Groetjes,

    Giel.

  47. @giel

    Ik las de posting over oneerlijke concurrentie en dat de ACM mogelijk interesse heeft in de ervaringen van plaza-verkopers.
    Als verkoper van media: CD/DVD’Blu-Ray/LP (Nieuw en Tweedehands) werk ik al sinds 2011 met Bol.com. En ook mijn bedrijf ervaart nadelige gevolgen van hun beleid, die invloed heeft op de omzet en winstgevendheid. Uiteraard valt er genoeg te klagen over de commissies, zeker gezien de al lage marges in mijn branche, maar dat is op zich iets waar je zelf voor kiest, of niet. ACM-achtige misstanden kan je echter meer vinden in het feit, dat Bol.com een Relevante Marktprijs-tool heeft opgericht, die bepaald wat ’te duur’ is en dus niet getoond gaat worden en wat wel toelaatbaar is. Het gaat dan vooral fout, doordat ze appels met peren vergelijken aangezien ze hun eigen prijzen tot 20 euro zonder porto tonen en de plaza-verkopers gegarandeerd alles inclusief porto moeten opvoeren. Het prijsverschil is dan al gauw 4 euro, omdat klanten de brutoprijs zien van Bol en de nettoprijs van de plaza-verkoper (een CD versturen kost +/- 4 euro!).
    Aangezien prijs veelal zaligmakend is voor veel Bol-klanten, heeft de plaza-verkoper dus meteen al een vergelijkingsnadeel. Om maar niet te spreken over de onnodige inflatie doordat de commissie ook over de ingecalculeerde BTW en porto gaat. En is ook zeker sprake van kleinere verkoopaantallen per order, aangezien elk verkocht artikel op zichzelf duurder is vanwege de ingecalculeerde porto. De verschillen die ontstaan met de eigen webshop, aangezien die vaak porto apart opvoert en klanten beloond met prijsvoordeel bij aankoop van meer dan 1 item, kunnen hierdoor flink oplopen. En bol heeft in de kleinere lettertjes aangegeven, dat onze partner-prijzen eigenlijk gelijk moeten zijn aan de eigen website. Bij producten met lage marges, is dit echter lang niet altijd haalbaar – zeker niet in de categorie tot 20 euro! Ze kunnen je er echter op elk moment alsnog op aanspreken en je account aanpakken, aangezien dit in de kleine lettertjes is opgenomen.

    Daar komt nog bovenop, dat Bol.com geen screening doet tussen de zakelijke partijen. Zo worden groothandels, labels, en distributeurs ook toegelaten, terwijl die dus verkoopprijzen kunnen calculeren o.b.v. kostprijs of een op=op-prijs en de detaillisten zijn veelal gebonden aan PPD’s (officiële inkoopprijzen voor de handel). De verschillen in prijs kunnen soms wel oplopen tot 40 of 50%. En deze prijsdaling, door toenemende, oneerlijke concurrentie, creëert op zijn beurt weer een prijspunt voor artikelen, waardoor prijzen nu maar ook in de toekomst mogelijk niet meer geaccepteerd worden door Bol. Als een groothandel een artikel maandenlang voor 15 euro all-in verkoopt en op een bepaald moment door die voorraad heen is, dan zal de reguliere ALL-in-prijs van een detaillist van 22 euro (bij een reguliere PPD/inkoopprijs van 9 tot 10 euro) lang niet altijd meer geaccepteerd worden. De Relevante Marktprijs-historie zegt namelijk dat 15 euro een gangbare prijs is en dan is 7 euro daarboven niet meer wenselijk. Zo zijn er in mijn persoonlijke bol-account duizenden artikelen ’te duur’ en deze hebben dus geen enkele verkoopkans meer door Relevante Marktprijs-blokkeringen – en zelfs niet als ik de enige aanbieder ben op Bol.

    Wat extra frustrerend is, is dat veel groothandels en distributeurs hele databases op Bol.com kwakken en zeker meer dan de helft niet eens op voorraad hebben. Deze partijen gokken simpelweg op tijdige levering door de maximale levertijd op Bol te hanteren. De prijsbepaling is echter leidend bij Bol, dus deze partijen komen desondanks vaak in aanmerking voor de buy-box, oftewel de hoofd-verkooppositie. En omdat veel klanten snelle keuzes maken, is elke andere positie veel minder lonend. Diegenen die alles op voorraad hebben, zoals wij, merken hierdoor dat er toch duizenden van de voorraadartikelen niet te koop staan op Bol omdat de prijzen “niet marktconform” zijn.
    Bol toont ogenschijnlijk liever levertijden van 1-2 weken i.c.m. een lage prijs, dan dat ze een marktconforme prijs toelaten met een levertijd van zeg 1, 2 of 3 dagen. ze zetten zelfs producten op “niet leverbaar” ondanks onze aangeboden voorraad. Je kan je afvragen of ze de markt hierdoor onterecht manipuleren of niet. Dat zou ik graag aan het ACM overlaten ter beoordeling.

    Persoonlijk prefereer ik een breder spectrum van toelaatbare prijzen en dus een ruimer ingestelde Relevante Marktprijs. En dan bedoel ik uiteraard niet 100 euro voor een exclusieve enkel-CD, maar wel de mogelijkheid om 25 euro te vragen (i.p.v. 15 of 20 euro) als je bijv. de enige aanbieder bent, of de snelst leverende partij. Het gaat tenslotte om vraag en aanbod en er zijn in mijn branche genoeg producten waarbij wij slechts 1-2 euro marge draaien en ook nog eens verantwoordelijk zijn voor de retourkosten. De winst moet dus vaak komen van collector items en Bol beknot deze kansen teveel!

    Er zijn verder nog zoveel meer frustrerende elementen in het Bol-systeem, zoals het unfaire feedbacksysteem die screent per week i.p.v. per maand (een maand zou namelijk een meer evenredig beeld geven van de prestaties bij verkopers van kleine aantallen), maar de issues die mogelijk de aandacht van het ACM zal trekken heb ik zojuist genoemd. Dit is althans gericht op mijn specifieke branche. Er zijn zover ik heb begrepen ook misstanden bij LVB (levering via bol.com, waarbij verkopers goederen in de magazijnen van Bol hebben liggen en bol de distributie doet), maar daarvoor zou u contact moeten opnemen met LVB-plaza-verkopers. Hier heb ik te weinig specifieke data over.

    Mocht u nog meer willen weten, of een mening willen horen over andere, nog niet genoemde issues, dan hoor ik dat graag.

    Mijn hoop is uiteraard ook, dat er een fair playing field ontstaat waarbij verschillende geledingen samen kunnen komen en iedereen gelijke kansen heeft gezien hun specifieke positie in de keten. Vooral prijs-, positie & blokkering-algoritmes, op Bol, zouden verder geoptimaliseerd moeten worden voor het behoud van eerlijke concurrentie! Veel branches zijn namelijk opengebroken (wat niet meer tegen te houden is) en zonder goede algoritmes voorspel ik een verdere fall-out van de detailhandel & banenverlies in het voordeel van de partijen, die oorspronkelijk enkel en alleen bedoeld waren voor de levering van goederen aan winkels en webshops. Veel gemeentes treden tegenwoordig dan ook niet meer op tegen groothandels, die massaal verkopen aan particulieren, maar wel gevestigd zijn op industrieterreinen en een fractie van de huur betalen die winkels in winkelstraten moeten betalen.

    1. Marcel, je slaat de spijker precies op zijn kop, geen 100 maar 200 % met je eens.

  48. Ook ik heb diezelfde slechte ervaringen. In mijn geval nam Bol zelf de producten opeens op in het assortiment.
    Je hebt er dus niets aan.

  49. Wij wilden gaan verkopen op bol.com. Gewoon eens proberen wat het deed. Maar we zijn zover niet gekomen, wat een drama. En nu lees ik dit artikel pas. Onze ervaringen:

    1. Opgeven bij bol.com als verkoper werkt niet. De verificatiebrief komt gewoonweg niet aan.
    2. Bol.com antwoordt soms pas na 10! dagen. Dus als verkoper moet je binnen 24 uur antwoorden, bol.com zelf doet er 10 keer langer over. Geeft te denken.
    3. Medewerkers lezen niet. Wellicht zijn ze simpelweg te dom, maar op vragen komt gewoon geen antwoord. We wachten op een fysieke brief van bol.com, de verificatiebrief die per post wordt verstuurd, vraagt de medewerker of we deze wellicht in onze spambox hebben gehad 🙂

    Op dat moment wachtten we al ruim 3 weken!

    We stoppen maar direct. Met een begin als dit kan het niet veel soeps zijn. En dat blijkt ook wel uit de reacties op dit verhaal.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *